SZUKAJ
Zdrowie
0

Bóle pleców vs Mocne plecy – część pierwsza

Ile razy zdarzyło się Wam wypowiedzieć słowa – ależ bolą mnie plecy. Brzmi znajomo ? Jak wielu z was marzy o tym, aby nigdy więcej nie wypowiadać tych słów…

Bóle pleców vs Mocne plecy – część pierwsza

Ile razy zdarzyło się Wam wypowiedzieć słowa – ależ bolą mnie plecy. Brzmi znajomo ? Jak wielu z was marzy o tym, aby nigdy więcej nie wypowiadać tych słów… Gdy odczuwamy bóle pleców dobrze jest przez kilka dni ograniczyć aktywność, zażywać ibuprofen czy inne zapisane przez lekarza środki, aby załagodzić ból i obrzęk. Można także spróbować proponowanych przez nas prostych metod szybkiego i skutecznego radzenia sobie z bólem. I jak najszybciej – choć ostrożnie – wracać do normalnej aktywności i ruchu. Kiedy ból odpuszcza – trzeba ćwiczyć, bardzo ważne są ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie pleców. Jeśli będziemy ćwiczyć codziennie, to po kilu tygodniach plecy zaczną lepiej funkcjonować…

S

kąd ból ?

Bóle pleców mogą mieć różne przyczyny. Najczęstszą z nich jest krótkotrwała nadmierna aktywność miejscowych mięśni po przeprowadzeniu na przykład sezonowych porządków. Przewlekłe bóle mięśniowe oraz kostne, utrwalone w postaci zmian zapalno – zwyrodnieniowych nasilające się okresowo może także powodować długotrwała praca, wymagająca stabilizacji kręgosłupa. Należy wziąć pod uwagę również inne czynniki: nerwobóle, osteoporozę, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa oraz chorobę rozrostową. Rzadko pamiętaną przyczyną jest pospolite skrzywienie kręgosłupa.

N

ajpierw zimnem, potem gorącem …

Lód to znakomity środek przeciwbólowy. Blokuje przekazywanie sygnałów bólowych do mózgu, zmniejsza także miejscowy obrzęk. Kilka razy dziennie przykładaj do bolących miejsc zawinięte w ręcznik kotki lodu na około 20 minut. Zamiast lodu możesz użyć na przykład paczki mrożonego groszku. Przez pierwsze dni przykładaj zimny okład tak często jak będziesz tego potrzebować. Później, kiedy ból już trochę ustąpi, możesz nadal stosować tę metodę, na przykład po ćwiczeniach lub innej aktywności fizycznej.

Po dwóch dobach możesz zmienić metodę i spróbować połączenia wysokiej temperatury i wilgoci, aby pobudzić przepływ krwi poprzez chore miejsca i zmniejszyć bolesne przykurcze. Zanurz ręcznik w bardzo ciepłej wodzie, wykręcić go, rozprostuj i złóż. Połóż się na brzuchu, pokładając poduszki pod biodra i kostki. Połóż gorący ręcznik na plecach, przykryj go plastikową folią, a na wierzch połóż na przykład poduszkę elektryczną (ustawioną na średnią temperaturę) albo zwykły termofor. Leż pod takim kompresem prze 20 minut . Możesz powtarzać ten zabieg 3- 4 razy dziennie.

N

asmaruj i natrzyj

Poproś kogoś doświadczonego o masaż pleców. Jeśli chcesz możesz użyć do tego maści rozgrzewających – ale ostrożnie, większość z nich powoduje lekkie podrażnienie skóry, więc nie można ich nadużywać ani stosować zbyt długo ( przeczytaj ulotkę). Najprostsza metoda masażu to turlanie wzdłuż kręgosłupa wałka ze starej pończochy ( albo innej „rury” z materiału lub dzianiny) wypełnionymi kilkoma piłkami tenisowymi.

Fot: Silfit.pl

Nacieraj plecy odpowiednia maścią. Wybierz taką, która zawiera salicylan metylu, salicylan dietylaminy albo salicylan glikolu. Wszystkie te substancje mają podobne, przeciwbólowe działanie. Przykładem takiej maści jest Ben-gay, Fastum, czy maść salicylowa. Środki te wywołują tak zwany łagodny terapeutyczny odczyn zapalny, stymulują zakończenia nerwowe w skórze, odwracając uwagę od głębiej zlokalizowanego bólu. Kiedy wcierasz je w skórę, jednocześnie wykonujesz masaż, co daje podwójną korzyść. Uwaga! Nie należy używać jednocześnie  maści rozgrzewających  z gorącymi okładami lub poduszką elektryczną!

Być może lekarz przepisze Ci maść zawierającą kapsaicynę, substancję znajdującą się między innymi w ostrej papryce. Kapsaicyna zmniejsza wydzielanie tak zwanej substancji P, która jest odpowiedzialna za przenoszenie sygnałów bólowych do mózgu. Mniej substancji P oznacza więc mniejsze odczuwanie bólu. Ta metoda nie działa od razu – zanim poczujesz jej dobroczynne skutki, może nawet kilka godzin. Jeśli zauważysz, że maść z kapsaicyną wywołuje podrażnienie skóry – zrezygnuj z jej użycia (takie maści dostępne są w aptece tylko na receptę).

Z

ioła mogą pomóc

Zażywaj codziennie rano 500 miligramów bromeliny na pusty żołądek. Bromleina to enzym uzyskiwany z owoców ananasa – poprawia krążenie krwi, zmniejsza obrzęk i pomaga organizmowi metabolizować uboczne produkty stanu zapalnego. Aby osiągnąć właściwy efekt leczniczy, wybieraj takie kapsułki, które zawierają przynajmniej 2000 jednostek aktywności enzymatycznej na gram. Należy pamiętać o tym, że bromelia zmniejsza gęstość krwi, zatem nie można jej przyjmować, jeśli równocześnie zażywa się podobnie działające leki.

Spróbuj przyjmować 4 razy dziennie po 250 miligramów kozłka lekarskiego (waleriany) w kapsułkach. Niektórzy naukowcy twierdzą, że aktywne substancje waleriany reagują z receptorami mózgu, działając uspokajająco. Choć środków uspokajających nie należy przyjmować bez konieczności, to kozłek lekarski działa znacznie łagodniej niż inne leki. Co ciekawe – waleriana dostępna jest także w postaci herbatki do zaparzenia – niestety, zapach tego naparu jest bardzo intensywny i przypomina nieświeże skarpetki, toteż większość osób woli skarpetki.

P

roste, ale skuteczne

Dawnej na bóle pleców i stawów stosowano gorące okłady z gorczycy. Gorczyca powoduje odczuwanie miejscowego ciepła, odwracając tym samym uwagę od zlokalizowanego bólu.
Oto przepis na okład:
Należy zmieszać proszkowaną gorczycę mąką w stosunku 1 do 2 i dodać tyle wody, aby powstała pasta. Następnie rozprowadzić ją na ściereczce, złóż tkaninę i połóż jako kompres do bolącego miejsca. Pasta z gorczycy przesiąknie przez materiał i będzie działać na skórę. Kiedy poczujesz, że skóra zacznie piec lub swędzieć zdejmij okład (pozostawiony zbyt długo może spowodować oparzenia. Nie stosuj okładu częściej niż 3 razy dziennie. Uwaga zanim położysz kompres z gorczycy, zabezpiecz skórę wazeliną.

W następnej części artykułu skupimy się na prawidłowej postawie, inteligentnemu wykonywaniu niektórych czynności oraz ćwiczeniach. Zapraszamy na kolejną część artykułu już w następnym tygodniu.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *