SZUKAJ
Zdrowie
0

Chód, marsz po zdrowie

Chód, czyli marsz, to jedno z najlepszych ćwiczeń pod słońcem. By je wykonywać, niepotrzebne są ani szczególne predyspozycje, ani kosztowne wyposażenie, tymi bardziej długa nauka. Zupełnie za darmo, chód można ćwiczyć prawie wszędzie…

Chód, marsz po zdrowie

Chód, czyli marsz, to jedno z najlepszych ćwiczeń pod słońcem. By je wykonywać, niepotrzebne są ani szczególne predyspozycje, ani kosztowne wyposażenie, tymi bardziej długa nauka. Zupełnie za darmo, chód można ćwiczyć prawie wszędzie. W porównaniu z bieganiem marsz mniej obciąża stawy i kości. Podczas biegu siły – jakie działają na stopę w momencie uderzenia o ziemię 3-4 razy przekraczają ciężar ciała, co naraża na kontuzje stawy skokowe oraz mięśnie i więzadła podudzi. Obciążenia w trakcie chodu są połowę mniejsze. Jedynie, co może grozić to skręcenie kostki na nierównym podłożu, a ten uraz goi się znacznie szybciej niż uszkodzenia kolan i podudzi, które nękają biegaczy. Wiele osób biegających przestawia się na chód, głownie dlatego, że chce uniknąć urazów.

Chód wzmacnia wszystkie mięśnie, łącznie z mięśniem sercowym. Obniża też ciśnienie krwi i wzmacnia kości, przeciwdziałając osteoporozie, a nawet przedłuża życie. Według najnowszych badań naukowych, wystarczy odbywać półgodzinne szybkie marsze 6 razy w miesiącu, by o 50 procent zmniejszyć ryzyko przedwczesnego zgonu.

S

pacer, szybki marsz, chód sportowy

Chodzenie które ma poprawić wydolność sercowo – naczyniową, różni się od zwykłego przechadzania się. Owszem każdy ruch jest korzystny dla zdrowia, ale energiczny marsz , czyli szybki chód, zwany chodem dla zdrowia, to poruszanie się w takim tempie, by częstość skurczów serca (tętno) znalazła się w zalecanym przedziale. To znaczy, że trzeba iść na tyle szybko , by być zdyszanym, choć nie na tyle by tracić oddech. Chód dla zdrowia nie jest tak szybki jak chód sportowy. Chodziarze startujący w zawodach idą specjalnym krokiem, z silnym kołysaniem miednicą w przód i w tył i bez trudu prześcignął niejednego biegacza uprawiającego jogging, bo poruszają się z prędkością około 8,5 kilometra na godzinę. Chód dla zdrowia nie jest aż tak intensywny: chodzi się z prędkością 6,5- 7 kilometrów na godzinę i większości osób to tempo całkowicie odpowiada.

P

rawidłowa sylwetka

Podczas marszu stopy należy stawiać jedna za drugą – już to potrafisz, więc prawdopodobnie umiesz maszerować. A jak z sylwetką? Wiele osób garbi się podczas marszu, co z czasem doprowadza do napięć mięśniowych i bólów karku, krzyża i bioder. Maszerując, wypinaj mocno pierś. Wciągnij brzuch: mięśnie brzucha muszą podtrzymywać kręgosłup. Co 5 minut sprawdzaj, czy utrzymujesz prawidłową postawę. Czy jesteś wyprostowany? Jeśli nie przywołaj się zaraz do porządku. A co zrobić z rękoma? Jeśli zwieszasz je nieruchomo albo wymachujesz luźno, bez zginania, to zmniejszasz tym samym tempo chodu. Oto, co trzeba zrobić, by było dobrze: ugnij ręce w łokciu pod kątem prostym i energicznie machaj nimi w rytm kroków, według schematu lewa ręka- prawa noga. Taki ruch jest nie tylko naturalny, ale również dodaje prędkości i siły do marszu.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *