SZUKAJ
Zdrowie
0

Czytaj na zdrowie

Czytając zyskujemy bardzo wiele, rozwijamy wyobraźnię, poszerzamy wiedzę, pogłębiamy również naszą wrażliwość. Do tego jeszcze mile spędzamy czas, a naszymi spostrzeżeniami i uwagami możemy się potem podzielić z przyjaciółmi…

Czytaj na zdrowie

Czytając zyskujemy bardzo wiele, rozwijamy wyobraźnię, poszerzamy wiedzę, pogłębiamy również naszą wrażliwość. Do tego jeszcze mile spędzamy czas, a naszymi spostrzeżeniami i uwagami możemy się potem podzielić z przyjaciółmi. Czytając dzieciom, budujemy z nimi bliską więź i zachęcamy je do sięgania po lektury w dorosłym życiu. Korzyści jest bez liku. Nasuwa się jedno pytanie: jak czytać, by nie popsuć sobie wzroku.

C

zytaj w fotelu nie na łóżku

Należy trzymać książę ok. 30 – 35 cm od oczu, ponieważ taka odległość najlepiej im służy. Koniecznie powinniśmy zagłębiać się w lekturze w pozycji siedzącej, a tradycyjna żarówka w lampce nie może być słabsza niż 100 W. Specjaliści nie mają wątpliwości, że lampka do czytania należy zawsze ustawiać z boku, tak by światło odbite od kartki nie kierowało się w stronę naszego oka. Całe pomieszczenie, w którym czytamy, powinno być dość jasne, tak żebyśmy robiąc przerwy, mogli się rozglądać wokół, relaksując wzrok. Warto pamiętać, by takie przerwy robić co kilkanaście minut, ponieważ pomagają rozluźnić mięśnie wokół oczu. Specjaliści od zdrowego czytania polecają też ćwiczenie zwane palmingiem – wystarczy zasłonić oczy dłońmi w taki sposób, by widzieć tylko czerń, która relaksuje i regeneruje nerw wzrokowy. Raz na jakiś można pomasować opuszkami placów punkty dookoła oczu: łuki brwiowe, skronie, kości policzkowe. Nie zapominajmy też o regularnym mruganiu, które zapewni odpowiedzialne nawilżanie gałki ocznej.

U

nikaj hałasu

Przed czytaniem warto zadbać o komfortowe warunki, wyłącz telefon, przewietrzmy pomieszczenie. Możemy wyłączyć cichą muzykę, najlepiej taką, która pomaga w czytaniu, relaksacji i zapamiętywaniu. Sięgajmy po książki, w których druk wyraźnie kontrastuje z tłem – nawet jeśli litery są żółte, albo seledynowe, barwy powinny być mocno wysycone, by czytanie nie męczyło naszych oczu. Najkorzystniejsze są dla nich publikacje wydrukowanie czarnym tuszem na białym tle. Zdrowszy dla oczu jak papier matowy, który nie odbija światła i nie powoduje zjawiska olśnienia oka oraz związanego z tym wrażenia zmęczenia oczu, ciężkości powiek i pasku pod powiekami. Trzeba również pamiętać o badaniach i regularnie sprawdzać, czy nas wzrok się nie pogarsza.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!