SZUKAJ
Kulinaria
0

Dżemy i pasty. Naturalne środki żelujące

Lato to idealny czas na robienie przetworów, po które z przyjemnością będziemy sięgać w późniejszych miesiącach. Ci, co decydują się na za zakup gotowych produktów również powinni mieć świadomość, co wkładają do koszyka…

Dżemy i pasty. Naturalne środki żelujące

Lato to idealny czas na robienie przetworów, po które z przyjemnością będziemy sięgać w późniejszych miesiącach. Ci, co decydują się na za zakup gotowych produktów również powinni mieć świadomość, co wkładają do koszyka. Zarówno dżemy jak i marmolady mają nieco większe znaczenie, niż tylko dostarczenie skoncentrowanej energii w postaci cukru. Łyżka dżemu to około 40 kcal energii, chociaż w sprzedaży bywają też dżemy o obniżonej o połowę zawartości cukru. Dżemy zawierają pewną ilość owoców ( w zależności o marki), które dostarczają niewielkich ilości błonnika pokarmowego w postaci pektyny (nasiona i skórki owoców) oraz niewielkich ilości witamin, gdyż obróbka termiczna znacznie obniża w nich zawartość witaminy C.

W Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i większości krajów północnej Europy dżemy stosuje się do smarowania pieczywa lub jako nadzienie do ciast, ale w wielu częściach świata stanowią one oddzielne słodkie dania. Słowo marmolada pochodzi od portugalskiego słowa marmelo – pigwa.

Dżemy tak jak i owoce z których są wytwarzane, zawierają naturalne związki organiczne określone mianem salicylanów i mogą wywołać reakcje alergiczne. Do produkcji wielu tańszych dżemów używa się sztucznych barwników, a to również bywa powodem reakcji  alergicznych.

N

aturalne środki żelujące

Pektyna jest owocowym odpowiednikiem żelatyny. Obie te substancje są naturalnymi środkami żelującymi, ale żelatyna należy do białek, a pektyna jest węglowodanem. Dżem lub marmolada bez pektyny byłby tak płynne, jak np. rozparzone owoce. Pektyna zmniejsza swą zdolność żelowania w miarę dojrzewania owocu a ponadto pozwala uzyskać produkty o cechach dżemów lub galaretek, jeśli do ich przygotowania użyje się dostatecznych ilości cukru, a czasem nawet soli wapnia (sodu).

P

ikantne pasty

Mięso i rybne pasty muszą zawierać co najmniej 70 proc mięsa lub ryby. Dodaje się do nich tłuszcz i produkty zbożowe oraz sól. Wyciągi drożdżowe i mięsne zawierają znaczne ilości sodu. Chociaż pasty spożywa się w małych ilościach, są one skoncentrowanym źródłem witamin z grupy B: tiaminy, ryboflawiny, niacyny i kwasu foliowego. Niektóre pasty, przyrządzane z dodatkiem wyciągu drożdżowego , zawierają również witaminę B12.

Masło orzechowe zawiera ponad 50 procent tłuszczu, w którym przeważają zdrowe, wielonienasycone  kwasy tłuszczowe. Jest również bogaty źródłem niacyny oraz dobrym źródłem magnezu i białka. Orzechy arachidowe mogą wywołać poważne reakcje alergiczne u osób wrażliwych. Pewne gatunki masła, zawierające całe orzechy, podatne są na rozwój pleśni, które wytwarzają aflatoksyny – silne substancje rakotwórcze. Większość producentów prowadzi ścisłe badania swoich produktów, co zdecydowanie zmniejsza zagrożenie ich toksycznymi pleśniami.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *