SZUKAJ

 

Zdrowie
0

Jak chronić kręgosłup ?

Nawet nie zauważyłeś kiedy narzekanie na bolący kręgosłup stało się codziennością? Nie wyobrażasz sobie dnia bez masażu, ciepłej kąpieli i żelu przeciwbólowego? Rano ciężko Ci wstać i potrzebujesz trochę czasu, aby wejść w ruch i funkcjonować normalnie?

Jak chronić kręgosłup ?

Nawet nie zauważyłeś kiedy narzekanie na bolący kręgosłup stało się codziennością? Nie wyobrażasz sobie dnia bez masażu, ciepłej kąpieli i żelu przeciwbólowego? Rano ciężko Ci wstać i potrzebujesz trochę czasu, aby wejść w ruch i funkcjonować normalnie? To pierwsze niepokojące sygnały. Zadbaj o swój kręgosłup zanim sprawi Ci cięższe problemy, które mogą skończyć się  długą rehabilitacją.

O kręgosłupie przypominamy sobie, gdy zaczyna bolec. Ze względu na obecny styl życia daje o sobie znać coraz wcześniej. Doskwiera już dzieciom, które dźwigają do szkoły władowane po brzegi plecaki. Niekiedy można odnieść wrażenie, że młodszy uczeń przewróci się pod jego ciężarem. I tu już rodzicom powinna zapalić się zielona lampka. Na problemy z kręgosłupem pracujemy od najmłodszy lat. Objawy mogą pojawić się dopiero wieku dorosłym, ale wówczas na zapobieganie może być już za późno. Problemem staje się również przesiadywanie długich godzin przed telewizorem lub komputerem zamiast zabawy na świeżym powietrzu. Coraz więcej osób przed 30 rokiem życia cierpi z powodu chorego kręgosłupa. Wówczas przychodzi czas na refleksję. Często stoi za tym: brak ruchu, otyłość, nieprawidłowa postawa, zbyt intensywne ćwiczenia. Banały? Niekoniecznie, skoro poważne bóle kręgosłupa ma ponad 50 procent osób. Kręgosłup utrzymuje całe ciało. Dzięki niemu możemy wykonywać wszystkie czynności. Chroni rdzeń kręgowy, którym biegną do mózgu bodźce odbierane przez nasze nerwy. Składa się 33 lub 34 kręgów o różnej wielkości i kształtce, pełniących odmienne funkcje.

S

kąd ból?

Kręgosłup jest stale obciążony. Najgorsze dla niego jest siedzenie. Na kręgi lędźwiowe naciska wówczas ogromna siła – przy wadze 70 kilogramów ucisk wynosi 140 kilogramów. A gdy siedzimy nieprawidłowo, obciążenie wzrasta nawet do 300 kilogramów. Problemów tego typu można uniknąć prowadząc aktywny tryb życia. Kilka godzin dziennie przed komputerem, samochód z pracy i do pracy, gazeta, książka, telewizor. Cały dzień na siedząco! Mięśnie kręgosłupa słabną i nie są w stanie utrzymać prawidłowej pozycji. Do tego niestety dochodzą również zmiany w kręgosłupie związane z wiekiem. Już przed 30 mogą pojawić się pierwsze zwyrodnienia. Dyski pomiędzy kręgami są zbudowane z substancji żelowej. Stopniowo tracą zdolności pochłaniania wody i sztywnieją. Kręgosłup staje się mniej giętki, a wówczas każdy ruch to cierpienie.

Pozostałe przyczyny bólów kręgosłupa:
1. Mechaniczne mikrourazy – dochodzi przy nich do osteoporozie.
2. Stan zapalny – gdy się rozwija, następuje rozpad komórek.
3. Stres – napina mięśnie. Przepływa wówczas przez nie wówczas mniej krwi, są więc niedotlenione. Jeśli taki stan trwa dłużej, może doprowadzić nawet do uszkodzenia kręgów i dysków oraz bólów kolan, szyi, ramion, głowy, drętwienia rąk i nóg i rąk.
4. Nadwaga i otyłość – zwiększa ucisk na kręgosłup. Szczególnie groźna jest otyłość brzuszna – każdy kilogram nadwagi w tym miejscu oznacza dla kręgosłupa dodatkowe siedem kilogramów.

R

uch jest najważniejszy

Co zrobić by ratować kręgosłup? Najważniejsze jest by zmienić styl życia. Żadna inna terapia nie pomoże! Najistotniejszy jest ruch. Kręgosłup lubi go niemalże w każdej formie. Można spacerować minimum pół godziny dziennie, szybkim krokiem, biegać jeździć na rowerze lub rolkach. Jeśli nie masz problemów z kręgosłupem (na przykład skrzywień), dozwolony jest każdy rodzaj ruchu. Jednak bolący kręgosłup najbardziej lubi ćwiczenia, które go nie obciążają, takie jak pływanie, a szczególnie na plecach oraz żabką. Nadwaga to poważny problem zdrowotny, nie tylko zagrożenie dla kręgosłupa. Gdy się skończy czterdziestkę powinno się łykać preparaty z wapniem i witaminą D, która wzmacnia kości. A codziennie czynności powinno się wykonywać tak, aby nie obciążać przy nich kręgosłupa.

J

ak chronić kręgosłup?

1. Nie grab się! Prostuj się, wciągnij brzuch, napinaj pośladki.
2. 10 minut dziennie ćwiczeń rozciągających mięśnie kręgosłupa.
3. Kup krzesło z regulowaną wysokością. Gdy siedzisz stopy postaw na podłodze.
4. Kup średnio twardy materac i poduszkę ortopedyczną – korekcyjną.
5. Ekran komputera ustaw na wysokości oczu lub nieco niżej.
6. Nie wyciągaj nóg przed siebie, bo wymuszasz nienaturalne ułożenie pleców.
7. Szpilki zakładaj tylko na specjalne okazje.
8. Nie zasypiaj wciąż na tym samym boku. Kręgosłup odciąża pozycja embrionalna.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!