SZUKAJ
Zdrowie
0

Lato na talerzu. Rozsmakuj się w sezonowej żywności

Latem powinniśmy pamiętać o tym, by jak najczęściej sięgać po owoce i warzywa. W tym okresie, to zadanie jest o tyle uproszczone, że możemy sobie pozwolić na sporą …

Lato na talerzu. Rozsmakuj się w sezonowej żywności

Latem powinniśmy pamiętać o tym, by jak najczęściej sięgać po owoce i warzywa. W tym okresie, to zadanie  jest o tyle uproszczone, że możemy sobie pozwolić na sporą różnorodność, która uchroni nasz jadłospis od nudy i zapewni nam odpowiednią ilość witamin i minerałów. Latem warzywa i owoce są najsmaczniejsze i najzdrowsze. Pomogą nam ugasić pragnienie, ukoić nerwy, ułatwiają trawienie i zapewnią nam poczucie sytości.

 

W lecie potrzebujemy sporo energii. Nasza aktywność fizyczna wzrasta wobec tego rośnie też zapotrzebowanie naszego organizmu. Powinniśmy pamiętać o codziennym spożywaniu 5 porcji owoców i warzyw lub soku. To właśnie w nich zawarte są naturalne witaminy i minerały, które dostarczane w prawidłowych proporcjach pozwolą zachować nam zdrowie i dobre samopoczucie oraz przekształcą się w energię, której potrzebujemy do codziennego działania. Nasz organizm nie ma możliwości magazynowania wielu składników, chociażby tych, które odgrywają niezwykle istotną rolę w jego funkcjonowaniu. Dobry przykładem może być witamina C, która w produktach naturalnego pochodzenia jest znacznie lepiej przyswajalna. Jednak z drugiej strony jest też systematycznie wypłukiwana z naszego organizmu. Aby zachować odpowiedni poziom tej witaminy w organizmie trzeba ją uzupełniać w sposób ciągły, np. pijąc szklankę soku, jedząc jabłko, zjadając garść suszonych owoców lub warzyw, ale w odstępach czasowych, tak aby na bieżąco uzupełniając jej braki.

D

laczego warto sięgać po różnorodne owoce i warzywa

Powinno się tak postępować z dwóch powodów. Pierwszy z nich dotyczy tego, że każdy z owoców, warzyw, czy sok zawiera w sobie inne witaminy i minerały. Po drugie i równie ważne, jest niepopadanie w monotonię po to by mieć  ciągłą ochotę na różne owocowo – warzywne przekąski. W sezonie letnim najlepiej rozkoszować się smakiem owoców sezonowych, które są najzdrowsze wersji naturalnej prosto  z krzaka bądź drzewa.

D

Rozsmakuj się w sezonowej żywności

Natura idzie swoim rytmem podobnie jak i nasz organizm. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że nasze potrzeby zmieniają się wraz z cyklem pół roku. Nasz organizm już z natury nastawiony jest na czerpanie korzyści, które niosą ze sobą letnie warzywa i owoce. W gorące dni jesteśmy bardziej spragnieni. Letnie warzywa i owoce pomogą nie tylko ugasić pragnienie, ale także pozwalają uzupełnić braki płynów w organizmie. Nie powinieneś czekać do momentu aż zaczniesz odczuwać pragnienie. Sięgnij po truskawki, arbuza lub sok przy każdej możliwej okazji. Twój organizm będzie Ci za to wdzięczny.

1. Zdecyduj się na arbuza, im bardziej czerwony tym lepszy. Arbuzy zawierają błonnik i pektyny, które wspomagają perystaltykę jelit i wywołują uczucie sytości.
2. Wybierz owoce jagodowe: czyli truskawki, maliny, jagody,porzeczki. Ciemnoczerwone/purpurowe owoce to jedne z najbardziej bogatych w fitozwiązki roślin. Obowiązuje tu zasada: im bardziej owoc plami, tym zdrowszy dla nas! W badaniach laboratoryjnych wykazano, że zawarte m.in. w jagodach czy borówkach amerykańskich fitozwiązki (m.in. flawonoidy, ellagitaniny, stilbeny) zmniejszają uszkodzenia DNA przez wolne rodniki, które mogą prowadzić do nowotworów. Spowalniają też rozwój komórek rakowych i powodują śmierć komórek niektórych rodzajów nowotworów. Jedzenie tych owoców może zmniejszać ryzyko raka ust, gardła, przełyku, płuc i żołądka. Co ciekawe, owoce jagodowe zawierają antocyjany, czyli związki z grupy flawonoidów, które pomagają zwiększyć dopływ krwi do serca i zapobiegają odkładaniu się blaszki miażdżycowej.
3. Zależy Ci na utrzymaniu opalenizny? Sięgnij po marchewkę, która jest skarbnicą błonnika, wspomagającego  trawienie i karotenu, który korzystnie wpływa na naszą skórę.
4. A może melon? W gorące dni będzie niezastąpiony. Owoc ten stanowi doskonałe źródło silnego przeciwutleniacza jakim jest witamina C oraz błonnika. Najwięcej tych składników zawiera melon kantalupa, o intensywnie słodkim smaku. Z całą pewnością wprowadzając ten owoc do codziennego menu zrobisz coś dobrego dla własnego zdrowia. Zawiera również kwas foliowy, który polecany jest wszystkim kobietom w ciąży.
5. Letnie pomidory są nie tylko pyszne, ale i są również świetnym źródłem likopenu, który wzmacnia serce. Dodatkowo zawierają błonnik, witaminę C . Jesteś rozdrażniony sięgnij po szklankę soku pomidorowego. Pozwoli Ci ukoić skołatane nerwy.
6. Kalafiory i brokuły można serwować na zmianę z ziemniakami i ryżem. Stanowią one cenne źródło witaminy C, witamin z grupy B1, B2, PP, a także wapnia, fosforu, żelaza i magnezu.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena