SZUKAJ
Kulinaria
0

Letnie orzeźwienie. Sok ogórkowo – winogronowo – arbuzowy

Sok z ogórków, arbuza i winogron doskonale sprawdzi się w upalne dni. Ugasi pragnienie i obudzi nas do działania, dostarczając organizmowi cennych witamin i składników mineralnych…

Letnie orzeźwienie. Sok ogórkowo – winogronowo – arbuzowy

Sok z ogórków, arbuza i winogron doskonale sprawdzi się w upalne dni. Ugasi pragnienie i pobudzi nas do działania, dostarczając organizmowi cennych witamin i składników mineralnych.

Podstawą soku są świeże ogórki – soczyste i niskokaloryczne warzywa, polecane szczególnie osobom odchudzającym się. Miąższ ogórków jest bogaty w witaminy i składniki mineralne. Obecny z nim potas pomaga zachować układ krwionośny w dobrym stanie, obniża ciśnienie i zapobiega powstawaniu nadciśnienia tętniczego. Inny cennik składnik miąższu, kompleks magnezu i witamin z grypy B, działa ochronnie na układ nerwowy, wzmacnia neurony i pozwala nam lepiej znosić codzienny stres.

Ogórkowe wzmocnienie

Spośród składników mineralnych zawartych w soku ogórkowym na uwagę zasługują także miedź, fluor, mangan, chlor i jod. Tego ostatniego, jak pokazują badania epidemiologiczne, brakuje w diecie większości Polaków, a odpowiada on za prawidłową syntezę hormonów tarczycy. Jego niedobór skutkuje zaburzeniami w pracy tego narządu, powstawaniem wola endemicznego i zachwianiami w procesach metabolicznych. Szczególnie narażeni są na to mieszańcy południowej i wschodniej części naszego kraju. Ogórki powinny być też stałym elementem w diecie kobiet ciężarnych. Są bardzo zasobne w kwas foliowy, który determinuje prawidłowy rozwój płodu i zapobiega ciężkim wadom u dziecka. Warto też pamiętać o alkalicznym charakterze tego warzywa- ogórki ich przetwory doskonale sprawdzają się jako środek zapobiegający zakwaszeniu organizmu. Ponadto zawarte w nich kompleksy witaminowo – mineralne wpływają na gospodarkę wodną organizmu. Działają moczopędnie, co skutecznie przeciwdziała powstawaniu obrzęków kończyn górnych i dolnych. Warto natomiast pamiętać, że surowy ogórek jest ciężkostrawny i powinny go unikać osoby z dolegliwościami żołądkowymi.

Witaminy lata

Arbuz, drugi składnik soku, jest dobrym źródłem węglowodanów i białka, a przy tym ma znakomitą zawartość tłuszczu. Polecamy jest osobom, które chcą zarzucić zbędne kilogramy, ponieważ jest stosunkowo niskokaloryczny, a szybko wywołuje uczucie sytości. W jego miąższu są obecne witaminy A, B1, B2 oraz C . Spośród składników mineralnych znajdujących się w arbuzie na uwagę zasługuje potas, dzięki któremu jest on rośliną o silnie zasadotwórczym charakterze. Z kolei winogrona zrobiły ostatnimi czasy zawrotną karierę w profilaktyce miażdżycy. Badania wykazały, że flawonoidy zawarte w tych owocach mają silny charakter przeciwutleniające – zapobiegają procesom które prowadzą do utlenienia niebezpiecznego dla zdrowia cholesterolu LDL. Chronią tym samym przed przyśpieszonym rozwojem miażdżycy tętnic. Ponadto w licznych badaniach udowodniono, że jedzenie winogron wpływa na usprawnienie procesów uczenia się i koncentracji. Owoce te poleca się także osobom cierpiącym na zaparcia, ponieważ dzięki zawartości błonnika poprawiają znacząco perystaltykę jelit . Winogrona pobudzają też wydzielanie soków trawiennych i działają żółciopędnie. Po odświeżający sok ogórkowo – winogronowo – arbuzowy warto więc sięgnąć w upalne, letnie dni. Skutecznie ugasi pragnienie, może być także ciekawym dodatkiem smakowym do ponczów i napojów herbacianych. Zawiera dość pokaźną ilość węglowodanów prostych, dlatego osoby z cukrzycą powinny go pić w ograniczonych ilościach.

Przepis na sok ogórkowo – winogronowo – arbuzowy

Składniki:
500 g świeżych ogórków typu „węże’”
200 g czerwonego arbuza
300 g białych winogron
5 kostek lodu
2 listki mięty

Przygotowanie:
Ogórki należy obrać cienko ze skórki. Zmiksować w blenderze na jednolitą masę – mus. Arbuza umyć, wydrążyć miąższ, usunąć pestki i zmiksować. Winogrona umyć, pozbawić pestek i również zmiksować. W naczyniu połączyć wszystkie składniki. Napój podawać z kostkami lodu, listkiem mięty i słomką.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *