SZUKAJ
Zdrowie
0

Leżeć, odpoczywać i spalać przy tym kalorie: Czym jest dług tlenowy?

Odpowiedni trening sprawi, że Twoje marzenie się spełni: spalisz kalorie leżąc na kanapie. Przeprowadzając trening interwałowy, który jest intensywny sprawiamy, że nasz organizm nie pokrywa zapotrzebowania mięśni na tlen…

Odpowiedni trening sprawi, że Twoje marzenie się spełni: spalisz kalorie leżąc na kanapie. Przeprowadzając trening interwałowy, który jest intensywny sprawiamy, że nasz organizm nie pokrywa zapotrzebowania mięśni na tlen. W ten sposób powstaje dług tlenowy. Dla wielu z nas nazwa ta może wydawać się zupełnie obca, jednak warto się z nią zapoznać, gdyż jest to coraz częściej spotykane zjawisko biochemiczne, szczególnie u osób uprawiających sport w naturalnym środowisku.

Dług tlenowy sprawia, że Twój metabolizm działa na najwyższych obrotach nawet do kilku dób po przeprowadzonym treningu. Dlatego jeżeli marzysz o spalaniu kalorii nawet podczas tego, gdy nic nie robisz – zmień trening!

Dług tlenowy powstaje zazwyczaj podczas krótkiego ale intensywnego wysiłku fizycznego. Trening cardio podziel na dwie części, np: dwie sesje-25 minutowej jazdy na rowerze sprawią, że Twój metabolizm będzie pracował na lepszych obrotach niż podczas biegu o tej samej długości w tempie jednostajnym. Organizm wtedy korzysta z tlenu zawartego w powietrzu, wypełniającym pęcherzyki płucne i go zużywa. Po zakończeniu wysiłku organizm ”spłaca” dług tlenowy, który zaciągnął i w ten sposób zużywa dodatkowe 10 litrów tlenu na to, by odtworzyć zużyte rezerwy tlenowe.

dług tlenowy

Niestety uprawianie sportu na ”świeżym” powietrzu w dzisiejszych czasach jest bardzo niezdrowe, szczególnie u osób mieszkających w dużym mieście. Nasz organizm już w pierwszym kontakcie z zanieczyszczonym powietrzem broni się przed wdychanie spalin i jest nastawiony na walkę. Podczas biegu powietrze wdychamy głównie poprzez usta, ograniczając tym samym funkcję nosa, który je filtruje. Lekarze informują, że bieganie w takich w miejscach mija się z celem. Dlatego należy unikać biegania w miejskim otoczeniu. Jeśli mamy uczucie bólu w klatce piersiowej to sygnał, że organizm nie radzi już sobie z zanieczyszczonym powietrzem i zaczyna pracę na deficytach tlenu. Osoba wykonująca aktywność fizyczną podczas tego działania wykorzystuje zaledwie 30% swoich możliwości. Uczucie zmęczenia to pierwsza oznaka długu tlenowego, a nie spadek kondycji jak może się nam wydawać. Dlatego nasza aktywność na zewnątrz ma sens tylko wtedy, gdy jest uprawiana w lesie, parku lub innej okolicy oddalonej od miasta.

Na pewno nie raz słyszałeś o tym, że odpowiednie nawodnienie organizmu jest przydane w pozbyciu się brzucha. Pamiętaj, że nie chodzi o to, żebyś na siłę wmuszał w siebie wodę przed każdym posiłkiem. To jedzenie warzyw, które zawierają dużą ilość wody jest kluczem do sukcesu. W ten sposób jemy mniej kalorii bez ograniczania sobie porcji. Nie zapominajmy o tym, że aktywność fizyczna może już w ciągu 30 minut odwodnić organizm. Dlatego dbaj o swoje nawodnienie.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *