SZUKAJ

 

Zdrowie
0

Morale spadają? Co jeść, aby nie dać się jesiennej chandrze?

Jeśli czujemy się przygnębieni, warto przede wszystkim zastosować zrównoważoną dietę. Ponadto trzeba dostarczać organizmowi więcej tych składników odżywczych, których wpływ na wychodzenie z depresji został potwierdzony…

Morale spadają? Co jeść, aby nie dać się jesiennej chandrze?

Jeśli czujemy się przygnębieni, warto przede wszystkim zastosować zrównoważoną dietę. Ponadto trzeba dostarczać organizmowi więcej tych składników odżywczych, których wpływ na wychodzenie z depresji został potwierdzony.

Witaminy z grupy B

Osoby cierpiące na depresję mają zwykle obniżony poziom witaminy B 16, potrzebnej do produkcji serotoniny, substancji poprawiającej nastrój. Do rozwoju depresji przyczynia się również deficyt witamin B12 i B2 (ryboflawiny), a także kwasu foliowego. Aby uzupełnić niedobory tych witamin należy jeść chude mięso, drób, ryby, jajka, orzechy, ziarna, soję, banany, nabiał o niskiej zawartości tłuszczu, wzbogacone produkty zbożowe i zielone warzywa liściaste.

Witamina C

Witaminy C również brakuje osobom z  depresją. Trzeba jeść  jak najwięcej świeżych, surowych owoców i warzyw, zwłaszcza owoce cytrusowe, truskawki, guajawę, kiwi, czarne poprzeczki i paprykę.

Żelazo

Niedobór tego pierwiastka może prowadzić do depresji. Jego obecność jest niezbędną do produkcji serotoniny. Kobiety stosujące pigułki antykoncepcyjne są bardziej podatne na depresję, jeśli poziom żelaza w ich krwi jest zbyt niski. Pokarmami bogatymi w żelazo są: chude mięso, żółtka jaj, wątroba, czerwona fasola, groszek włoski, produkty z pełnego ziarna, wzbogacone płatki śniadaniowe, orzechy, rośliny strączkowe i zielone warzywa liściaste. Uwaga: kobiety spodziewające się dziecka lub planujące zajęcie w ciąże, nie powinny jeść wątroby.

Selen

Osoby, którym brakuje tego przeciwutleniacza, doświadczają uczuć przygnębienia i niepokoju. Selen znaleźć można w mięsie, rybach, owocach, morza, pełnym ziarnie, awokado i przetworach mlecznych.

Cynk

Ten pierwiastek, bez którego organizm nie może przekształcić tryptofanu w serotoninę, znajduje się w ostrygach, czerwonych mięsie, drobiu, jakach, produktach melicznych, orzeszkach zimnych i ziarnie słonecznika. Inne materiały korzystne w zwalczaniu depresji to magnez i mangan. Obfitują w nie produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, suszone figi, warzywa, orzechy i ziarna.

Kwasu tłuszczowe omega – 3

Przypuszczalnie ich niedobór ma związek z występowaniem depresji. Nie zostało to jeszcze wpieni potwierdzone, naukowcy jednak sugerują, że kwasy te zapobiegają prawdopodobnie nagłym zmianom nastroju. Wykorzystanie ich stworzy być może nowe możliwości leczeniu depresji maniakalnej. Najbogatszym źródłem kwasów tłuszczowych omega – 3 są tłuste ryby – łosoś, śledź, makrela, tuńczyk i sardynki (z rusztu, gotowanie lub konserwowe).

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena