SZUKAJ
Kulinaria
0

Najzdrowsze oleje roślinne w kuchni

Widząc hasło ”najzdrowsze oleje roślinne” większość z nas w pierwszej kolejności pomyśli o oliwie z oliwek. Nie ma się co dziwić, gdyż oliwa świetnie sprawdza się na zimno, jak i przy smażeniu

Najzdrowsze oleje roślinne w kuchni

Widząc hasło ”najzdrowsze oleje roślinne” większość z nas w pierwszej kolejności pomyśli o oliwie z oliwek. Nie ma się co dziwić, gdyż oliwa świetnie sprawdza się na zimno, jak i przy smażeniu. Jednak nie jest jedynym olejem, który warto  mieć w kuchni. Poniżej znajdziesz kilka bardziej egzotycznych propozycji.

 

Oczywiście dużo korzystniej dla naszego zdrowia, jeżeli zjemy zwykłe awokado czy pestki z dyni niż wytłoczone z nich oleje. Dlaczego? Te pierwsze zawierają dużo więcej składników odżywczych, jednak to wcale nie oznacza, że mamy całkowicie rezygnować z olejów. Ograniczona ich ilość stanie się wartościowym uzupełnieniem menu.

 

Zapamiętaj: Kupując oleje, powinniśmy wybierać te w ciemnych butelkach, które ograniczają utlenianie.

 

Najzdrowsze oleje roślinne:

 

Olej z awokado

 

Najzdrowsze oleje roślinne

 

Jest niemalże taki sam jak najlepiej przebadany, a zarazem najpopularniejszy olej, czyli oliwa z oliwek. Około 70% zawartości stanowią jednonienasycone kwasy tłuszczowe omega-9. Powinien więc podobnie jak oliwa z oliwek chronić przed chorobami serca. Jeżeli sam oliwy nie przypadł Ci do gustu, to olej z awokado świetnie zastąpi ją przy różnego rodzaju sałatkach, surówkach, pastach, a nawet sosach.

 

Olej z ostropestu

 

 

Ponad połowa jego składu to wielonasycone kwasy tłuszczowe omega-6, które uzupełnia około 30% omega-9. Dlatego używając go jako dodatek do sałatek czy kasz, którym nadaje lekko orzechowy posmak co jakiś czas, powinniśmy zrównoważyć porcją tłustych ryb morskich, które są bogate w kwasy omega-3. Podobnie jak wszystkie wymienione w tym zestawieniu najzdrowsze oleje roślinne jest doskonałym źródłem witaminy E, która jest silnym przeciwutleniaczem.

 

Olej z dyni

 

 

W tym oleju również znajdziemy kwasy omega-9. Jednak w nieznaczny sposób przeważają nad nimi kwasy omega-6, które są niezbędnym elementem diety każdego z nas. Jednak ich nadmiar może mieć poważne konsekwencje zdrowotne, dlatego staraj się nie używać tego oleju na co dzień. Abyśmy się dobrze zrozumieli, to wcale nie oznacza, że masz go całkowicie unikać. Ciemnozielona barwa, a także unikatowy i wyrazisty smak nadadzą Twojej jesiennej zupie z dyni głębszego wymiaru. Idealnie komponuje się także z hummusem i pastami z roślin strączkowych.

 

Olej z orzechów laskowych

 

 

Dwa najbardziej popularne najzdrowsze oleje roślinne to oliwa z oliwek i oczywiście olej orzechowy, który pochodzi z orzecha włoskiego. Okazuje się jednak, że jego kuzyn wytwarzany z orzecha laskowego wcale nie musi się wstydzić. Zawiera on sporo kwasu omega-9 (ponad 75%). Lekko słodki smak pozwala na używanie go nie tylko do sałatek, ale również świetnie sprawdza się w przypadku deserów owocowych i czekoladowych.

 

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *