SZUKAJ
Zdrowie
0

Oddychaj lepiej: 5 sprawdzony sposobów na obniżenie ekspozycji na niszczące działanie zanieczyszczonego powietrza

Zanieczyszczenia powietrza, chociaż stanowią statystycznie mniejsze zagrożenie dla zdrowia niż palenie papierosów, także mogą być czynnikiem ryzyka chorób serca…

Oddychaj lepiej: 5 sprawdzony sposobów na obniżenie ekspozycji na niszczące działanie zanieczyszczonego powietrza

Zanieczyszczenia powietrza, chociaż stanowią statystycznie mniejsze zagrożenie dla zdrowia niż palenie papierosów, także mogą być czynnikiem ryzyka chorób serca.

Badania przeprowadzone w Niemczech wykazały, że ludzie, którzy utknęli w korku ulicznym, są trzy razy bardziej narażeni na zawał serca niż Ci, którym się to nie przytrafiło. Naukowcy przebadali 691 osób,  które przeszły zawała serca i stwierdzili, że jeden na 12 związany był z ruchem ulicznym. Naukowcy nie wiedzą, czy zawał serca spowodowany uchem ulicznym jest wiązy ze stresem, czy eksplozją na wysokie dawki zanieczyszczeń powierza. Ponieważ jednak ludzie korzystający z transportu miejskiego również są narażeni, prawdopodobną przyczyną jest skażenie powietrza. Ryzyko skażeń pochodzi z ozonu i bardzo drobnej sadzy, które są wytwarzane są przez samochody osobowe, ciężarówki, zakłady przemysłowe i elektrownie węglowe. Kiedy oddychasz, w szczególny sposób podrażniają one drogi oddechowe i wyzwalają odpowiedź zapalaną, która, jak wszystkie stany zapalne, powoduje formatowanie blaszki miażdżycowej i zwężenie naczyń.

Nawet aktywność  fizyczna korzystna dla zdrowia, jak jogging, czy jazda na rowerze, może być niebezpieczna jeśli odbywa się w terenie, gdzie powietrze jest skażone.

Oddychaj lepiej

Niewiele możesz zrobić , aby zmienić skład powietrza (oprócz wyjazdu na wieś) . Jednak jest parę sposobów, aby obniżyć ekspozycję na niszczące działanie zanieczyszczonego powietrza.

1. Unikaj godzin szczytu. Nawet jeśli powietrze wydaje się czyste, unikaj ćwiczeń, jazdy na rowerze i joggingu, podczas godzin szczytu, kiedy pojazdy emitują najwięcej spalin. Najlepiej jest ćwiczyć wczesnym rankiem z dala od głównych ulic.
2. Unikaj palących. Dobra wiadomość jest taka, że w barach, restauracjach i innych miejscach publicznych stosuje się zakazy palenia. Natomiast złą wiadomością jest to, że ekspozycja na dym tytoniowy, czyli bierne palenie zaledwie jednego papierosa dziennie przyśpiesza rozwój miażdżycy naczyń. Kiedy ktoś pali w Twojej obecności, po prostu odejdź.
3.Rośliny domowe. Dobra izolacja i podwójnie ocieplenie budynku zmniejsza koszty ogrzewania, ale równocześnie pogarsza jakoś powietrza w domu. Kup kilka roślin domowych, szczególnie plamy i różnego rodzaju bluszcz, które działają jak filtry powietrza.
4.Jedz przeciwutleniacze. Przeciwutleniacze, takie jak witaminy C i E oraz beta – karoten, chronią serce i płuca przed chorobotwórczym wpływem zanieczyszczeń, zwalczając wolne rodniki. Ale nie stosuj suplementów. Jedz świeże owoce i warzywa, gdyż u palaczy suplementy beta – karotenu mogą zwiększać ryzyko raka płuc.
5. Użyj nosa. Kiedy ćwiczysz w złych warunkach, staraj się oddychać przez nos, w którym znajdują się drobne włoski, które filtrują powietrze, zanim dotrze ono do płuc.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *