SZUKAJ
Kulinaria
0

Popularne sosy sałatkowe, który jest najzdrowszy?

Klasyczny sos winegret lub dressing francuski dodaje uroku zwykłej sałacie, ale obciąża ją tłuszczem oraz energią. Jednak oleje roślinne stosowane do sosów sałatkowych …

Popularne sosy sałatkowe, który jest najzdrowszy?

Klasyczny sos winegret lub dressing francuski dodaje uroku zwykłej sałacie, ale obciąża ją tłuszczem oraz energią. Jednak oleje roślinne stosowane do sosów sałatkowych zawierają głownie zdrowsze, jednonienasycone lub wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a tylko niewiele kwasów tłuszczowych nasyconych, których nadmiar prowadzi do do choroby wieńcowej serca. Ludzie potrzebują niewielkiej ilości tłuszczu, aby zachować dobre zdrowie i normalnie funkcjonować. Wystarczy jeśli tylko 35 procent ogólnej energii pożywienia pochodzi z tłuszczu, przy czym istnieje możliwość ograniczenia udziału tłuszczu w dziennej racji pokarmowej 25 procent ( z których tylko 10 powinno pochodzić z nasyconych kwasów tłuszczowych ). Dlatego, też lepiej jest stosować sosy sałatkowe z umiarem.

Do sporządzenia sosu winegret warto użyć wolnego od cholesterolu, tłoczonego na zimno oleju, na przykład najwyższej jakości oliwy nicejskiej. Oleje sałatkowe zawierają na ogóle znaczne ilości witaminy E. Oliwa, olej arachidowy i oleje rzepakowe zawierają zazwyczaj bardzo dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, podczas gdy oleje: sojowy, kukurydziany, słonecznikowy, z orzechów włoskich i krokosza obfitująca w wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Wytwarzane przemysłowo sosy winegret i inne sosy sałatkowe zawierają zazwyczaj wiele substancji dodatkowych oraz jaja i pochodne soi, które mogą czasami wywołać reakcje alergiczne; należy to wszystko sprawdzić, dokładnie czytając napisy na etykiecie. Dostępne są też niskoenergetyczne odmiany sosów sałatkowych; stanowią one korzystną alternatywę, jeśli ktoś stara się kontrolować wartość energetyczną przyjmowanego pożywienia, niestety na ogół ich samk nie jest akceptowany.

W zasadzie do sosów Thousand Island oraz Cesar powinno używać się surowych jaj jednak producenci, aby uniknąć zagrożenia salmonellą starają się zazwyczaj stosować żółtka pasteryzowane. Sporządzając sosy sałatkowe w domu, należy upewnić się, czy jaja pochodzą z godnego zaufania źródła.

Coraz bardziej popularne stają się sosy sałatkowe roquefort stają oraz podobne, zawierające sery pleśniowe z niebieskimi „żyłkami”. Nawet minimalna  ilość sera w sosie ( na granicy wyczuwalności smaku ) zawsze podwyższa jego kaloryczność oraz wprowadza do potraw nasycone kwasy tłuszczowe.

Zdrowe sosy domowe

Domowe sosy sałatkowe mogą być zdrowe i świeże, jeśli zadba się jakość, świeżość i odpowiednią ilość wszystkich produktów. Spróbuj przygotować sos do zielonej sałaty z następujących składników: 150 mln świeżej śmietanki, 1 łyżki białego octu winnego, 1 łyżka soku z cytryny, ¾ łyżeczki musztardy Dijon oraz pieprz do samku. Możesz również przyrządzić inny sos, łącząc roztarty ząbek czosnku z 3 łyżkami oliwy nicejskiej oraz 1 łyżką octu ziołowego. Dobierając sos do sałatki z tuńczykiem i fasolą, zmieszaj sok z połowy cytryny z 3 łyżkami oliwy nicejskiej  oraz przypraw  go do smaku.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *