SZUKAJ
Zdrowie
0

Przewodnik po medytacji dla początkujących: zredukuj stres i popraw zdrowie za pomocą tych prostych kroków

The Beatles stali się popularni w latach sześćdziesiątych i znani byli również z tego, że cenili sobie podróże duchowe, szczególnie przed pracą nad nowym albumem. Chcieli w ten sposób zajrzeć…

Przewodnik po medytacji dla początkujących: zredukuj stres i popraw zdrowie  za pomocą tych prostych kroków

The Beatles stali się popularni w latach sześćdziesiątych i znani byli również z tego, że cenili sobie podróże duchowe, szczególnie przed pracą nad nowym albumem. Chcieli w ten sposób zajrzeć w głąb siebie i szukać inspiracji w magicznym królestwie medytacji, które w rezultacie nie okazało się być tym, czy powinno. Inne znane gwiazdy, takie  jak Oprah, czy  Gwyneth Paltrow medytują regularnie. Trzeba jednak nadmienić, że nie chodzi tu o zaspokojenie  swojej wewnętrznej potrzeby, robienia czegoś, co w danym momencie jest popularne.  Medytacja niesie ze sobą sporo korzyści  – fizycznych, emocjonalnych, duchowych. Na szczęście nie trzeba jechać do Indii, by móc praktykować medytację, o czym przekonali się powyżej wymienieni The Beatles.

 

Według psychologa dr Joe Taravella, M. D, medytacja pozwala zachować mózg w dobrej kondycji i zapobiega jego kurczeniu się. Z wiekiem, część czołowej kory mózgowej  zaczyna się przerzedzać , a medytacja ma właśnie spowalniać ten proces.  To pomaga opóźnić proces starzenia,  poprawić pamięć i zachować  w dobrej formie funkcje poznawcze i emocjonalne.

Fot: totalbeauty.com

przewodnik-po-medytacji-dla-poczatkujacych1

Aby zrozumieć to całe zamieszanie związane z praktyką medytacji, i móc przejść przez trzy najprostsze kroki, które pozwolą nam rozpocząć ową duchową podróż,  poszukaliśmy inspiracji u Gabrielli Bernstein, autorki bestsellera New York Timesa „Cuda Teraz”.  Zatem tak, jak śpiewali the Beatles : „Wyłącz swój umysł, zrelaksować się i pływać w dół” ,  to wszystko po to, byśmy poczuli się bardziej zrelaksowani i prowadzili zdrowszy styl życia.  Można to osiągnąć w kilu prostych krokach.

 

 

Niesamowite korzyści płynące z medytacji

Wszyscy mieliśmy już okazję zobaczyć ludzi, którzy medytują i zawsze są w dobrym nastroju i wyglądają na wypoczętych.  Zachowanie pogody ducha to bardzo dobry powód do tego, by zacząć medytować.  W następstwie dojdą do tego poważne długoterminowe korzyści zdrowotne. Taravella podkreśla, że „Naukowcy wykazali, że  medytacja ma pozytywny  wpływ na wiele  fizycznych problemów zdrowotnych, takich jak : choroby kłady krążenia, nadciśnienie tętnicze, nowotwory, alergie, astma i leczenie bólu”. Teraz najlepsze: możesz  czerpać z tych korzyści stosując formę medytacji, która najbardziej ci odpowiada, zarówno pod względem czasu jak i osobistych preferencji.

 

Fot: totalbeauty.com

przewodnik-po-medytacji-dla-poczatkujacych2

 

Obracaj się pozytywną energię  (i wygodnym fotelem)

Gabrielle Bernstein  wyrazie podkreśla, że można medytować wszędzie (poważnie, wszędzie!)  – „na ławce w parku, na biurku, w metrze lub w wannie”. Zaleca początkującym, aby zaczęli od stworzenia  w swoim otoczeniu  spokojnej  i czystej przestrzeni do medytacji, która zapewni Wam poczucie spokoju.  Jeśli chodzi o czas, który musicie poświęcić na praktykę , to 5 – 10 minut to wszystko czego potrzebujcie na dobry początek.

Fot: totalbeauty.com

 

przewodnik-po-medytacji-dla-poczatkujacych3

Jednominutowa metoda medytacji

Jeśli zawsze jesteś w ruchu, lub to jest ten z tych dni, w których działaś pod presją czasu, bez obaw „nawet jedna minuta medytacji może mieć ogromny wpływ na Twoje samopoczucie” podkreśla Bernstein, która wpadła na bardzo prosty pomysł.

 

„Wyczyść swój umysł i uspokój swoją energię” Następnie wykonaj następujące czynności przez 60 sekund:

1.Oddychaj przez 5 sekund
2.Wstrzymaj oddech na 5 sekund
3.Zwolnij oddech na 5 sekund
4. Trzymaj wydech przez 5 sekund

 

Fot: totalbeauty.com

przewodnik-po-medytacji-dla-poczatkujacych4

 

Uważna medytacja

Uważna medytacja jest już z nami o tysięcy lat, pomaga nam skupić naszą uwagę na tym, co dzieje się wokół nas i żyć chwilą obecną. Oprócz wszystkich korzyści wymienionych powyżej, regularna praktyka medytacji  może pomóc nam bardziej obiektywnie postrzegać siebie jak i poprawić  koncentrację.

 

Aby dostosować Twój umysł i ciało razem do teraźniejszości, medytacja koncentruje się na oddechu.  Nie chodzi o to,  by go kontrolować, ale o to, by każdy oddech był świadomy. Jedną z zalet uprawiania tej formy medytacji jest to, że choć do jej uprawia potrzeba spokojnego i wyciszonego miejsca to praktykuje się ją z otwartymi oczami , by świadomie twoje myśli przepływały przez twój umysł.  Jest on ich zbiorem. Te formę medytacji możesz praktykować w dowolnym miejscu i czasie.

 

Fot: totalbeauty.com

przewodnik-po-medytacji-dla-poczatkujacych5

 

Medytacja transcendentalna

Prawdopodobnie jest to jedna z najbardziej popularnych for medytacji w Stanach Zjednoczonych.  Medytacja transcendentalna koncentruje się na osiągnięciu stanu umysłu, w którym panuje spokój. Nie chodzi tu jak w poprzednim razem  o oddychanie, ale o wyniesienie na wyższy poziom samego procesu myślowego. Stosując te metodę nauczysz się kontrolować aktywny umysł (wiesz, że cześć umysłu jest uruchomiana przez listę tych wszystkich rzeczy, które ciągle masz do zrobienia) i wejść nim w stan spokoju.

 

Medytacja transcendentalna może być uprawiana wszędzie tam, gdzie jesteś w stanie wygodnie usiąść i zamknąć oczy, bez zakłóceń i zbędnych rozpraszaczy w tle. Zaleca są ją ćwiczyć przez 20 minut dziennie.  Choć może się to wydawać niemożliwe, by odciąć się o tych wszystkich rzeczy, które masz do robienia, to aby praktykować medytację  transcendentalną,  jedyne, co musisz zrobić to koncentrować  swoją uwagę do wewnątrz, a twój umysł będzie funkcjonował tak, jak przy dobrym filmie czy książce. Możesz zakończyć medytacje po usłyszeniu budzika, bądź dopiero, gdy zaczniesz odczuwać stań odprężenia.

 

Fot: totalbeauty.com

przewodnik-po-medytacji-dla-poczatkujacych6

Medytacja Kundalini

Ta forma medytacji łączy ze sobą wszystkie techniki medytacji, o których rozmawialiśmy powyżej, łącznie z mudry (to symboliczne gesty – układy palców i dłoni o charakterze leczniczym i terapeutycznym, wpływające na przepływ energii w naszym ciele, a także mające usuwać blokady energetyczne. Pozytywnie wpływają na zdrowie oraz nastrój).

 

Fot: totalbeauty.com

przewodnik-po-medytacji-dla-poczatkujacych7

 

Pozostań uziemiona

Zawsze należy zakończyć praktykę powoli, poświęć chwilę, aby przenieść swoją świadomość do otoczenia.  Jest to szczególnie ważne, gdy ćwiczysz  dużej niż kilka minut – zrób coś, co z powrotem uziemi Cie w Twoim ciele.  Powinnaś zrobić, coś takiego, co pomoże Ci poczuć, że znów stąpasz mocno stopami po ziemi, napij się herbaty, zjedz jąka przekąskę, wycentruj siebie i wróć do swojego dnia.

 

Fot: totalbeauty.com

przewodnik-po-medytacji-dla-poczatkujacych8

 

 

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena