SZUKAJ
Zdrowie
0

Tłuszcze upiory: 8 dróg unikania tłuszczów trans

Tłuszcze trans to tłuszcze upiory, czyhające na nas w wielu gotowych ciastach i ciasteczkach, w utwardzanej margarynie, która dla wielu ludzi jest „zdrowym dla serca” zamiennikiem dla tłuszczów nasyconych obecnych w maśle…

Tłuszcze upiory: 8 dróg unikania tłuszczów trans

Tłuszcze trans to tłuszcze upiory, czyhające na nas w wielu gotowych ciastach i ciasteczkach, w utwardzanej margarynie, która dla wielu ludzi jest „zdrowym dla serca” zamiennikiem dla tłuszczów nasyconych obecnych w maśle. Wśród składników na opakowaniu szukaj terminu „uwodorowany”, albo „utwardzony”, ponieważ to właśnie proces uwodorowania (utwardzania) przekształca oleje w tłuszcze trans. W ostatnich latach udowodniono, że tłuszcze trans dla serca są bardziej niebezpieczne niż tłuszcze nasycone. Wyniki  holenderskich badań  sugerują, że eliminacja tłuszczów trans z żywności doprowadziłaby do redukcji śmiertelności z powodu chorób serca o 20 proc. Największy problem w tym, ze tłuszcze trans są wszędzie: w herbatnikach, polewach do ciast, chipsach, batonach, margarynie, pączkach i babeczkach, a także w potrawach serwowanych w barach i restauracjach – we frytkach, smażonych kurczakach i rybach. A oto, co powinieneś wiedzieć, żeby skutecznie unikać tłuszczów trans.

Tłuszcze trans – co to jest?

Tłuszcze w konfiguracji trans powstają w wyniku uwodorniania (utwardzania). Jest to proces chemiczny przekształcający oleje roślinne w tłuszcze półpłynne. Utwardzone wydłuża okres trwałości tłuszczów, a produktom nadaje bardziej kremowy smak.

W jaki sposób tłuszcze atakują serce?

Tłuszcze trans powodują podwyższony poziom złego cholesterolu LDL i obniżenie poziomu dobrego cholesterolu HDL. Podejrzewa się, że dodatkowe zagrożenie związane z tymi tłuszczami polega na nasileniu procesów zapalnych i zwiększeniu oporności komórek na insulinę.

8 dróg unikania tłuszczów trans

1. Wybieraj miękkie margaryny zamiast twardych margaryn w kostkach i takie, które zawierają jak najmniej tłuszczów trans. Szukaj określeń tłuszcz lub olej utwardzany (uwodorowany).
2. Do smażenia używaj oliwy z oliwek.
3. Sałatę posypuj siekanymi orzechami lub ziarnami słonecznika, a nie kawałkami bekonu.
4. Zamiast ziemniaczanych czipsów zjedz garść niesolonych orzechów lub małe opakowanie rodzynek. Możesz także spróbować, jak smakują łodygi selera naciowego albo chrupki ryżowe lub kukurydziane, posmarowane masłem orzechowym.
5. Zakupy rób na obrzeżach supermarketu. Żywność przetworzona, wypełniona tłuszczami trans, znajdują się zazwyczaj na półkach centralnych alejek sklepu.
6. Kiedy kupujesz jedzenie przetworzone, wybieraj niskotłuszczowe herbatniki, płatki śniadaniowe i desery.
7. W barach nie jedz frytek. Zamów sałatę, pieczonego ziemniaka lub inny zdrowy dodatek, na przykład pokrojony owoc.
8. Jeśli masz czas, upiecz rożki, gofry i ciastka, zamiast kupować gotowe albo robić je z proszku zawierającego duże ilości tłuszczów transów. Zrób ich więcej i zamroź.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena