SZUKAJ

 

Zdrowie
0

Wybierz rodzaj aktywności fizycznej, który najbardziej do Ciebie pasuje

Wreszcie udało Cię się podjąć decyzję: pora wstać z fotela i zacząć się ruszać. I to już duży sukces! Tylko powstało pytanie: karnet na siłownię czy basen, a może joga bądź aerobik. Pomożemy Ci wybrać odpowiedni dla Ciebie rodzaj aktywności…

Wybierz rodzaj aktywności fizycznej, który  najbardziej do Ciebie pasuje

Wreszcie udało Cię się podjąć decyzję: pora wstać z fotela i zacząć się ruszać. I to już duży sukces! Tylko powstało pytanie: karnet na siłownię czy basen, a może joga bądź aerobik. Pomożemy Ci wybrać odpowiedni dla Ciebie rodzaj aktywności.

Waga znów pokazała dodatkowe trzy kilogramy? A ty nie masz pojęcia jak je wyhodowałeś. Zauważyłeś, że pojawiła się fałdka tłuszczu, tam gdzie jej sobie nie przypominasz. To wszystko skłania Cię do tego by zacząć się ruszać. Jednak już nieraz próbowałeś. Po zapisaniu się na basen czy siłownię Twój zapała stygł, a tuż przed zajęciami zaczęły się pojawiać niespodziewane trudności. Ból brzucha, praca, korki, które zatrzymywały Cię w centrum oraz dom, który wymagał pilnego sprzątania. W efekcie zajęcia przepadały. Raz …drugi..trzeci, a zamiast nich pojawiły się wyrzuty sumienia. Bywało również tak, że po wzmożonym wysiłku na aerobiku pojawił się ból kolana. Po tenisie odnowiła się dawna kontuzja. Co robić by uniknąć takich sytuacji? Najlepszym rozwiązaniem będzie wybranie nie tyle popularnej, modnej i uważnej powszechnie za zdrową dyscyplinę sportu, ale taką, która byłaby dla Ciebie miłą formą spędzania czasu i źródłem satysfakcji. Przy wyborze rodzaju aktywności fizycznej warto też wziąć pod uwagę stan swojego zdrowia.

K

tóra dyscyplina jest dla mnie bezpieczna?

Przy wyborze dyscypliny sportowej należy kierować się indywidualnymi predyspozycjami fizycznymi, a przede wszystkim zdrowotnymi. Często zdarza się tak, że osoby uprawiające konkretny sport nadmiernie forsują swój organizm lub uprawiają dyscyplinę, której nie powinni uprawiać. Tego typu sytuacje owocują zerwaniem mięśni lub przyczepów stawowych, urazami kręgosłupa. Aby przywrócić sprawność po takich urazach trzeba wielu miesięcy rehabilitacji. Zanim zdecydujesz się na uprawianie sportu, wybierz się do lekarza i zrób podstawowe badania. Jeśli jesteś zdrowy i nie cierpisz na choroby, które wykluczają aktywność fizyczną możesz wybrać sport, który jest dla Ciebie atrakcyjny, interesuje Cię od dawna i jesteś pewny, że chcesz go spróbować. Człowiek zdrowy fizycznie może podjąć praktycznie każdy rodzaj aktywności. Nie można jednak zapominać o zdrowym rozsądku. Należy odpowiednio dostosować poziom obciążeń i częstotliwość ćwiczeń do naszych możliwości. Gdy badania lekarskie nie wyjdą najlepiej i okaże się, że coś nam dolega powinniśmy potraktować sport jako formę terapii i część leczenia. Dla przykładu, człowiek, który przeszedł uraz kręgosłupa, powiem pływać. Woda rozluźnia i relaksuje, jest polecana przy wszelkiego rodzaju urazach kostno – stawowych. W niej nasze ciało staje się lżejsze, niwelujemy tym sposobem obciążenie, a pływanie systemem grzbietowym dobrze rozciąga przykurczone mięśnie kręgosłupa. Z kolei osoba cierpiąca na nadciśnienie nie powinna intensywnie jeździć na nartach. Za to dobre będą dla niej sporty wyciszające. Stres jest jedną z częstych przyczyn nadciśnienia. Dobrze zatem pomyśleć o jodze, która pozwoli wyciszyć emocje, skontaktować się w własnym ciałem, poprawić wydolność organizmu. Nauczy Cię spokojnie i głęboko oddychać. Joga to również bardzo dobry sposób aktywności dla osób mających problem z zasypianiem. Ktoś, kto ma problemy z nadwagą powinien skorzystać z bieżni na siłowni, uprawiać marszobieg lub ich nowocześniejszą formę – nordic walking albo aquaareobik. Ważne by powoli i stopniowo zwiększać obciążenie i dystanse, które chcesz pokonać. Jeśli masz dużą nadwagę nie wybieraj forsownych ćwiczeń na siłowni ani aerobiku. Gdy masz problemy z błędnikiem ostrożnie podchodź do jazdy na rolkach i łyżwach, zdecyduj się raczej na poprawiające równowagę tai – chi i nnego tego typu ćwiczenia albo nordic walking. Dla osób z problemami emocjonalnymi doskonała okaże się jazda konna – nie od dzisiaj wiadomo, że konie mogą występować w roli terapeutów. Jazda w terenie, towarzyszące jej emocje i przyjaźnie nastawione zwierze pomogą zdystansować się i rozluźnić.

W

zgodzie z samym sobą

Gdy wybierasz dyscyplinę sportową, powinieneś też brać pod uwagę predyspozycje osobowościowe, temperament. Ważne jest również to by nie przenosić zachowań i działań z pracy zawodowej na sport. Jeśli nasza praca polega, najogólniej mówiąc na rywalizacji, to aby aktywność fizyczna przynosiła nam zadowolenie i była jednocześnie źródłem pozytywnej energii, powinniśmy unikać w sporcie własnego elementu. Sport powinien być odskocznią od życia zawodowego i przywracać równowagę naszemu funkcjonowaniu. Głównym celem powinno być działanie, uczestniczenie w tym co robi gruba, systematyczny trening. Rywalizacja z innymi bicie własnych rekordów powinno być sprawę drugorzędną.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!