SZUKAJ
Zdrowie
0

7 najbardziej popularnych mitów dotyczących odżywiania, w które do tej pory nie możesz przestać wierzyć

Jeśli chodzi o informację dotyczące odżywiania Internet jest niczym Dziki Zachód: wszystko jest dozwolone. Na stronach internetowych roi się od informacji dotyczących sfery zdrowego żywienia…

7  najbardziej popularnych mitów dotyczących odżywiania, w które do tej pory nie możesz przestać wierzyć

Jeśli chodzi o informację dotyczące odżywiania Internet jest niczym Dziki Zachód: wszystko  jest dozwolone.  Na stronach internetowych roi się od informacji dotyczących sfery zdrowego żywienia, co tylko utrwala w naszych głowach zasłyszane mity, które rzadko pokrywają się z prawdą, a dość często skutecznie dezorientują samych konsumentów, którzy nie wiedzą już  jaki wybór będzie dla nich  odpowiedni. W najlepszym przypadku można mieć jedynie nadzieję, że w tym, co czytamy jest choć odrobinę prawdy. Najczęściej jednak nie ma żadnych podstaw naukowych, które potwierdzałyby owe mity. Najwyższa pora je poznać. Poniżej przedstawimy Wam siedem najbardziej popularnych mitów dotyczących odżywiania. Sprawdźcie, czy Wy również  uważacie je za prawdziwe.

 

Mit 1: Aby oczyścić organizm z toksyn musisz przeprowadzić detoks na bazie soków

 

Fakt: Od gwiazd, po osobistych trenerów, nie brakuje tak zwanych ekspertów, opowiadających się za koniecznością fundowania sobie detoksu, spożywając jedynie same soki i koktajle.  Jeśli w Google wpiszesz frazę “Detox”, otrzymasz prawie 64 mln wyników, podpowiadających  rozmaite diety i zabiegi, które pozwolą Ci wypłukać z organizmu substancje toksyczne, pomogą Ci przyśpieszyć swój metabolizm  i poprawić ogólny stan zdrowia. Jednak mimo całej popularności tejże metody, nie ma zbyt wielu dowodów na to, że owa sokowa dieta  spełni jakąkolwiek  z powyższych obietnic.

 

Oczywiście stosowanie takiej diety, przez okres krótkotrwały, chociażby  przez jeden dzień nie wyrządzi szkód u większości zdrowych osób, jednak na pewno może ona przyczynić się do spadku dobrego nastroju,  gdy człowiek głodny to zły.  Jeśli chcesz czuć się zdrowo każdego dnia i chcesz mieć dużo energii, stosuj dietę  opartą na  warzywach  i owocach, wówczas detoks nie będzie Ci potrzebny.

 

sok

 

Mit 2: Dietetyczne napoje gazowane powodują przyrost wagi

 

Fakt: Oczywiście nie chcemy zachęcać Was do picia dietetycznej coli, wszyscy wiemy, że nie jest to najzdrowszy napój na świecie. Jednak wielokrotnie zdarzyło nam się przeczytać, że dietetyczne napoje gazowane powodują otyłość. Badanie,  o którym zaraz przeczytacie potwierdza jednak coś zupełnie innego. W 12- tygodniowym badaniu przeprowadzonym przez dietetyków, opublikowanym w czasopiśmie „Otyłość” Ci którzy spożywali gazowane napoje dietetyczne stracili średnio -13 funtów, o 44 procent więcej niż osoby, które podczas diety spożywały głównie wodę. Co więcej, osoby pijące  dietetyczne napoje gazowane zgłaszali uczucie większego zadowolenia. Badanie to dowodzi, że słodziki zawarte w niskokalorycznych napojach nie przeszkadzają same w sobie w utracie wagi, a mogą nawet wspomóc działanie diety. Kolejne badanie, które potwierdza tę zależność opublikowano w  American Journal of Clinical Nutrition przez naukowców z University of North Carolina w 2012 i 2013. Pacjentów losowo przydzielono do picia wody   lub napojów dietetycznych (bez dokonywania jakichkolwiek innych zmian w swojej diecie). Po sześciu miesiącach grupa spożywająca gazowane napoje dietetyczne miała większe prawdopodobieństwo utarty znaczącej ilości masy ciała (pięć procent własnego ciężaru ciała),  w porównaniu z grupą kontrolną, która piła tylko wodę. Badania te wzmacniają teorię, że jeśli chcesz schudnąć napoje dietetyczne mogą pomóc Ci w walce o zrzucenie kilku kilogramów i utrzymaniu niższej ilości kalorii w planie odżywiania. Pamiętajcie jednak, że żadne z wymienionych badań nie ocenia wpływu tych substancji słodzących na nasze zdrowie!

 

cola zero

 

Mit 3: Olej rzepakowy wykonany jest z roślin rzepaku, które są toksyczne

 

Fakt: Olej rzepakowy pochodzi z rozgniecionych nasion rzepaku – nie roślin, które rzeczywiście są szkodliwe. Olej rzepakowy zawiera wysoki poziom kwasu erukowego, który jest związany z chorobami serca i w związku z tym nie może być sprzedawany w Stanach Zjednoczonych. Choć obydwie rośliny są kuzynkami, wyraźnie różnią się pod względem składu. W 1960 roku rolnicy wprowadzili metodę hodowlaną, która pomogła im usunąć kwas erukowego z roślin rzepaku, dzięki temu obecnie olej zawiera nieznaczne ilości szkodliwego związku, co czyni go  w 100 procentach bezpiecznym. W rzeczywistości jest to jeden ze zdrowszych olejów ( poza oliwą z oliwek) , zawiera mniej tłuszczów nasyconych  i więcej omega – 3  niż inne oleje roślinne. Olej rzepakowy zawiera jedynie 7 procent tłuszczów nasyconych w porównaniu z oliwą z oliwek, która zawiera ich aż 15 procent więcej.

 

rzepak

Mit 4: Sól morska zawiera mniej sodu niż sól kuchenna  i jest bogatsza w składniki mineralne

 

Fakt: Sól morska i sól kuchenna zasadniczo zawierają  tę samą ilość sodu w jednej łyżeczce – 2300 miligramów.  Jeśli chodzi o składniki mineralne, nie zawierają wystarczającej ilości jakiegokolwiek z minerału,  aby jeden rodzaj soli był wyraźnym zwycięzcą nad drugim. Dla przykładu, łyżeczka soli kuchennej ma tylko 1 mg wapnia w porównaniu do 12 mg w soli morskiej. Natomiast 12 mag to tylko jeden procent dziennego zapotrzebowania organizmu na ten minerał, poza tym   nie jest zdrowy sposób na pozyskiwanie wapnia w diecie.  Większość ludzi uważa, że sól morska smakuje lepiej, i w niektórych przypadkach można dzięki temu użyć jej mniej a więc ograniczyć spożycie sodu w diecie.

Musicie jednak pamiętać, że sól morska ma znacznie mniej jodu – i nie wystarczająco dużo tego związku może doprowadzić do powiększenia tarczycy, zaburzeń intelektualnych, opóźnienia  wzrostu, i wielu innych przypadłości. W rzeczywistości niedobór jodu jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia, zwłaszcza wśród kobiet w ciąży, według naukowców Uniwersytetu Bostońskiego, używanie w kuchni tylko i wyłazie soli morskiej nie jest dobrej rozwiązaniem.

 

salt-602215_640

 

Mit5: Niektóre  produkty jak seler, mogą mieć ujemne  kalorie

 

Jeśli coś brzmi zbyt dobrze by mogło być prawdziwe, to prawdopodobnie tak jest. Chociażby żywność o ujemnych kaloriach, do których zaliczamy produkty, zawierające  miej kalorii niż ilość potrzebna do ich spalenia. Takie produkty nie istnieją. TEF (ilość energii organizm zużywa do trawienia pożywienia) waha się zazwyczaj od 10 procent do 20 procent kalorii w żywności. Zatem jeśli łodyga selera ma 7 kalorii, to nawet jeśli przyjąć by 20 proc , to wciąż pozostaje około pięciu i pół kalorii.

apple-174863_640

Mit 6: Potrzeba 21 dni, by przełamać zły nawyk (lub wypracować nowy)

 

Fakt: Popularni guru samooceny i plannerzy diety twierdzą, że przełamanie złego nawyku, i zastąpienie go nowym zajmuje 21 dni. Prawda jest taka, że nie istnieje żaden magicy okres, który dawałaby takową gwarancję. Jedno z badań, które oceniało zmiany zachowań i tworzenie nowego nawyku, potwierdziło, że zajmuje to około 66 dni. Jednakże istniały pewne zależności – czas wahała się od 18 do 254 dni.  Autorzy badania stwierdzili, że czas adaptacji zależy od tego jak nowe zachowanie jest odbierane przez samą jednostkę.  Jeśli próbujesz czegoś nowego, np. codziennych ćwiczeń, daj sobie czas, by to stało się to  twoją rutyną.

 

arbuz

 

Mit7 : Mięśnie mogą zamienić się w tłuszcz (i vice versa…)

 

Fakt: Przebywając na siłowni często możesz od kogoś usłyszeć coś w stylu : “Od czasu mojej kontuzji, moje mięśnie zamieniły się papkę”. Jednak to nie jest możliwe, gdyż tkanki mięśni i tłuszczu są całkowicie różne, a więc nigdy nie może dojść do sytuacji, w której jedno przemieni się w drugie. Podobnie jak bez cudu nie da się przemienić wody  w wino lub ołowiu w złoto. Co tak naprawdę dzieje się z twoim ciałem, gdy przestajesz ćwiczyć i masa mięśniowa maleje?  Zdecydowanie łatwiej zaobserwować jest przyrost tkani tłuszczowej, jeśli jemy więcej niż w rezultacie spalamy, a tym samym ograniczamy ćwiczenia. Sytuacja analogiczna …jeśli dodasz ćwiczenia i zmienisz sposób odżywiania, tkanka tłuszczowa szybciej zostanie spalona, ale nigdy przemieni się w mięśnie.

 

Gym.

 

Źródło: popsugar.com

 

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *