SZUKAJ
Zdrowie
0

Otręby – na odchudzanie i nie tylko. Cała prawda o diecie wysokobłonnikowej

Otręby, czyli okrywa nasienna ziarna pszenicy, owsa lub ryżu, było – jako jedno z najbogatszych źródeł błonnika pokarmowego w modzie w latach osiemdziesiątych..

Otręby – na odchudzanie i nie tylko. Cała prawda o  diecie  wysokobłonnikowej

Otręby, czyli okrywa nasienna ziarna pszenicy, owsa lub ryżu, było – jako jedno z najbogatszych źródeł błonnika pokarmowego w modzie w latach osiemdziesiątych oraz na początku lat dziewięćdziesiątych. Ilość błonnika zawarta w 2 łyżkach otrąb pokrywa jedną trzecią dziennego zapotrzebowania (18 g) na ten składnik i obniża ryzyko zachorowania na raka jelit. Błonnik odkrywa też ważną rolę w profilaktyce zaparć, hemoroidów i uchyłkowatości jelita grubego.

Otręby owsiane zawierają ponadto błonnik rozpuszczalny, który pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Podczas trawienia tłuszczów rozpuszczalnych funkcja błonnika może wiązać się z cholesterolem, wymusza to wydalanie powstającego połączenia, zapobiegając w ten sposób przyswojeniu cholesterolu.

Początkowy entuzjazm dla diety wysokobłonnikowej, wykorzystującej otręby jako „cudowny środek” do leczenia zaparć, problemów trawienny i otyłości, zrodził się bez żadnego zastanowienia nad możliwymi niebezpiecznymi skutkami nadmiernego spożycia błonnika nierozpuszczalnego. Z czasem okazało się, że zbyt duża dawka tego składnika nie tylko pogłębia wcześniejsze schorzenia, lecz stwarza nowe problemy – na przykład z zespołem drażliwego jelita lub ze skutkami niedoboru składników mineralnych.

Rola błonnika w sprawnym funkcjonowaniu jelita grubego oraz wpływ błonnika na obniżenie zagrożenia jelita rakiem były przedmiotem badań Brytyjczyka – doktora Dennisa Burkitta, który przez wiele lat pełnił funkcję inspektora sanitarnego w Afryce. Zauważył on, że miejscowa ludność, której dieta obfituje w produkty bogatobłonnikowe, nie chorowała na raka jelita. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych doktor Burkitt opublikował wiele prac, z których wynikało, że diety wysokobłonnikowe chronią przed najpowszechniej występującymi na Zachodzie rodzajami raka – jelita, piersi, prostaty i macicy.

Chociaż nie wszystkie te opinie akceptowane są przez ekspertów to jednak przeprowadzone badania potwierdziły, że i więcej błonnika znajduje się w diecie badanej grupy ludności, tym mniejsza jest zachorowalność na raka jelit. Doktor Burkitt jako pierwszy sugerował, że zaparcie i zapalenie uchyłka jelita (stan zapalny w obrębie okrężnicy) stanowią bezpośrednie skutki niedostatecznej ilości błonnika otrąb w spożywanych pokarmach, hipotezy te są cały czas potwierdzane przez wielu innych naukowców.

W latach osiemdziesiątych i na początku dziewięćdziesiątych, kiedy szeroko nagłośniono zalety otrąb, nie zdawano sobie sprawy z niebezpieczeństwa przedawkowania surowego preparatu. Obecnie wiadomo, że stosowanie otrąb na surowo nie tylko pogarsza przebieg niektórych chorób, lecz także może spowodować pojawienie się nowych. Zawarty w otrębach kwas fitynowy dodatkowo upośledza wchłanianie przez organizm składników mineralnych pożywienia, wapń, magnez, żelazo i cynk. Znacznie zdrowszym źródłem błonnika niż surowe otręby, jest pełnoziarniste pieczywo, pozbawione w znacznej mierze kwasu  fitynowego rozkładanego przez enzymy obecne w drożdżach. Cztery kromki pełnoziarnistego chleba dostarczają takiej samej porcji błonnika jak 3 łyżki otrąb. Obróbka cieplna stosowana przy produkcji wysokobłonnikowych przetworów zbożowych niszczy większą cześć kwasu fitynowego w surowcach i sprawia, że produkty są zdrowszym źródłem nietrawionej resztki pożywienia. Niektóre śniadaniowe produkty mają zbyt dużo soli oraz cukru i dlatego ich walory zdrowotne są mniejsze w porównaniu z niesłodzonymi musli lub płatkami owsianymi.

Podziel się:
  • googleplus
  • linkedin
  • tumblr
  • rss
  • pinterest
  • mail

Napisane przez: Marlena

Dodano 0 komentarzy

Zostaw komentarz

Chcesz wyrazić swoją opinię ?
Zostaw odpowiedź!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *